banner

BLOG

OSOBNÍ NÁZORY, RADY A PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI, 
KTERÉ POMOHOU NEJEN VÁM,
ALE I VAŠEMU PODNIKÁNÍ. 

Centrální banky ve světě už napumpovaly do ekonomiky od počátku pandemie enormní objem peněz ve srovnání s uplynulou krizí. Paradoxně cíl expanzivní měnové politiky – tedy dostat peníze k lidem a oživit opět spotřebu ale stejně nakonec končí jen dalším navyšováním bohatství úspěšných firem a investorů. Důkazem toho je například akciový trh, který je po prudkém propadu opět na svých původních hodnotách...


Proč o tom píšu? Nedávno jsem četl závěry průzkumu o dopadu pandemie na příjmy domácností, který zrealizovala agentura NMS Market Research pro Raiffeisenbank v průběhu letošního dubna a který potvrzuje dlouhodobý trend, o němž jsem už psal například v tomto článku. Ze závěrů vyplynulo, že téměř 40 % Čechů pandemie zasáhla a omezila nebo snížila jejich příjmy. To není nic nového. Horší zprávou však je, že pouhá třetina Čechů má finanční rezervu na čtyři a více měsíců, zatímco 42 % procent na pouhý měsíc. To je v době krizových opatření skutečně málo. Osobně bych viděl jako optimální rezervu alespoň na šest měsíců dopředu, zejména pokud příjmy plynou jen z jediného zdroje.

Zatímco plánování výdajů při našponovaném rodinném rozpočtu jsem už věnoval posledních několik článků, tentokrát se zaměřím na tu minoritní skupinu lidí a domácností, kteří i v této krizové době mají finanční rezervu (nejčastěji v hotovosti), avšak v důsledku expanzivní politiky a rostoucí inflace paradoxně „chudnou“ taktéž, jejich peníze na bankovních účtech ztrácí na hodnotě. Během posledních týdnů jsem se totiž opakovaně setkal s dotazy lidí, kteří by rádi uchovali hodnotu svých peněz, avšak nemají investiční zkušenosti, které by jim pomohly se v možnostech trhu zorientovat.

Je nutné uvést, že v době krize a nejistoty je určitá (po)hotovostní zásoba peněz důležitá pro krytí náhlých výdajů. Peníze na běžných účtech sice inflace znehodnocuje – výše úroků zpravidla nedosahuje výše inflace, která je nyní přes 3 %. Na trhu tak dochází k obecnému růstu cen a vy za každou korunu v hotovosti koupíte fakticky méně. Na druhou stranu je hotovost ihned likvidní – hned k dispozici. To samé platí i o penězích, které máte v peněžence nebo třeba domácí kasičce. Až na to, že ty nejsou úročeny vůbec. Jinými slovy, peníze doma nebo na účtech jsou sice dobře dostupné, ale samy svou hodnotu nezvětší a bohužel ani neuchovají. Je třeba přesunout hotovost do aktiv, která jejich hodnotu ochrání a při nejlepším i znásobí.

Mezi základní finanční aktiva řadíme tyto čtyři nástroje:

  • akcie,
  • dluhopisy,
  • nemovitosti,
  • alternativní investice (např. drahé kovy, investiční víno, virtuální měny, komodity..).


Není sice v možnostech jednoho krátkého článku jednoznačně dát konkrétní doporučení, každá forma aktiv má svá specifika a sám se v této oblasti dlouhodobě učím, avšak může nabídnout úvod do oblasti investování, se kterým si lze udělat obrázek, kde začít.

Ať už se pustíte do investování sami nebo třeba s erudovaným odborníkem, je důležité si vytvořit strategii – finanční plán. Finanční plán je vlastně takovým návodem, který zmapuje vaše finanční potřeby v blízké i vzdálené budoucnosti. Definujete si v něm milníky, jako např. založení rodiny, pořízení nemovitosti nebo rezervu na důchod. Čím detailnější a důslednější plán bude, tím lépe. Finanční plán vám totiž říká, k čemu budete v budoucnosti používat své zdroje a jak velké mají být.

Vaše investiční portfolio by také mělo zohlednit čas, kdy budete v budoucnu chtít s finančními prostředky opět disponovat – střednědobé i dlouhodobé cíle. Plán by měl zároveň vaše vložené finanční prostředky s ohledem na strategii:

  • alokovat – vložit prostředky do více druhů aktiv (akcie, dluhopisy, nemovitosti apod.)
  • diverzifikovat – vytvořit strukturované portfolio aktiv s ohledem na možná rizika (např. diverzifikovat lze podle měn, trhů, oborů, území, finančních nástrojů apod).

    Jen vhodně alokované a diverzifikované portfolio může pomoci uchránit hodnotu majetku a nejlépe jej také zhodnotit. Pokud nevsadíte na jedinou „kartu“, ale namixujete „balíček“ s ohledem na rizikovost jednotlivých aktiv a budete navíc průběžně sledovat a uzpůsobovat svou strategii s ohledem na své potřeby i situaci, budete nejspíš schopni ustát i náročnější krizové období. Úspěšný je zkrátka jen ten, kdo se svými aktivy dlouhodobě pracuje.