banner

BLOG

OSOBNÍ NÁZORY, RADY A PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI, 
KTERÉ POMOHOU NEJEN VÁM,
ALE I VAŠEMU PODNIKÁNÍ. 

Dnes bych se rád věnoval dalším návykům z knihy 7 návyků skutečně efektivních lidí, jejímž autorem je Stephen Covey. Jsou návyky zařazené v druhé části knihy pod názvem společná vítězství. My lidé jsme společenští tvorové a žijeme v prostředí, kde jsme obklopeni jinými lidmi, a proto jsou pro nás důležitě návyky, které se netýkají jenom nás samotných.

Myslete způsobem výhra – výhra

Vzpomněl jsem si, kolikrát jsem šel na jednání a myslel jsem jen na to, co od setkání čekávám, jak bych chtěl, aby to dopadlo, jaké jsou moje představy. Vůbec jsem nemyslel na toho druhého – ale vždyť i on má nějaké představy, nějaké cíle.

Podstata interakce je krásná a jednoduchá. A lze ji aplikovat jak ve světě byznysu na zaměstnance či klienta, tak v osobním životě v rodinných či přátelských vztazích, v zásadě na kohokoli, s kým mám sdílet nějakou cestu.

Pokud tedy mám s někým jiným dělat něco společně, pokud se mám s někým potkat, musí to být pro oba výhodné. Oba dva ze setkání musí mít prospěch. Jak jednoduché, ale když se nad tím zamyslíme, ne často můžeme tuto prostou zákonitost vidět v praxi.  

 

Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni

Tento návyk se způsobem myšlení výhra – výhra velmi úzce souvisí. Určitě jste zažili jednání, kdy na vás partner či klient vyhrkl, co chce, jak to chce, ale vůbec se nesnažil pochopit, co třeba nabízíte či kdo jste.

Něco podobného je velmi typické i v partnerských vztazích. Často se snažíme našeho partnera předělat. Nicméně lidé se nějak narodili a během života utvářeli a my jen tak ke svému obrazu nepředěláme. To si spousta lidí neuvědomuje. Často se stává, že si partneři nenaslouchají, nesnaží se pochopit. Zároveň nepřemýšlí nad tím, proč je jejich partner ve vztahu zrovna s nimi, co mu to dává, jakou pro něj oni jako partneři mají hodnotu a výhodu. Naprostá většina z nás nahlíží na vztah či již zmíněné setkání jen ze svého úhlu pohledu a nebere v úvahu úhel pohledu a potřeby svého partnera či klienta. Zkusme si někdy odpovědět na otázky: „Co druhé osobě naše setkání dává? Co jí dávám já jako jedinec? Co ode mě očekává?“

Proč se nejdříve nesnažíme pochopit toho druhého, zjistit, jak funguje, co má rád, s čeho má radost, co ho baví, jaké jsou jeho silné stránky? A až potom hledejme cestu, jak spolupracovat, jak se vzájemně obohatit. Snažme se tedy nejdříve pochopit a pak být pochopeni. A to jak s klienty, zaměstnanci, v rodině či s přáteli.

Vytvářejte synergii

Pokud tedy víme, jaká je výhoda druhého, jaká je jeho přidaná hodnota, zaměřme se na prolnutí našich osobností a hledejme oblasti, kde spolu můžeme spolupracovat. A to tak, aby to dávalo smysl nám oběma, abychom si mohli pomoci, vzájemně vyjít vstříc, spolupracovat. Lidé mají určité profily, předpoklady, výhody, a pokud uplatníme první dva návyky, můžeme hledat synergii. Každý jsme jiný, vytváření synergie však může být prospěšné pro obě zúčastněné strany. Nejen v manažerských pozicích je tento předpoklad velmi důležitý a přínosný.

A příště bych se věnoval návykům spojených s obnovou svých sil.