banner

BLOG

OSOBNÍ NÁZORY, RADY A PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI, 
KTERÉ POMOHOU NEJEN VÁM,
ALE I VAŠEMU PODNIKÁNÍ. 

Žijeme v době slev. Stačí se projít po nákupním centru a téměř z každé výlohy na vás vykoukne sleva: 30%, 70%, výprodej, dva za cenu jednoho a podobně. Naše peněženky jsou plné slevových karet a naše schránky se plní letáky s výhodnými nabídkami rychlostí blesku. Člověk si říká, jak je to možné, jak pak mohou obchody vydělávat, když je pro nás - zákazníky, všechno tak výhodné. 


Sto nebo pět set korun. Co je víc? 

Keith Ericson z Harvardu provedl mezi univerzitními studenty jednoduchý experiment. Nabídl jim, že jim okamžitě vyplatí 100 korun, nebo jim pošle za 6 měsíců 500 korun, ale musí mu v týdnu před výplatou napsat email, ve kterém se o slíbené peníze přihlásí. Pokud ale zapomenou, nedostanou nic. Zní to jednoduše. Stačí si úkol poznamenat a mohou získat pětkrát víc.

To si myslela většina studentů, kteří se výzkumu zúčastnili. Vybrali si druhou možnost s přesvědčením, že se o peníze emailem přihlásí. V termínu však tak učinilo jen 53% z nich. Ostatní nedostali nic. Podlehli nadměrné sebedůvěře. 

Permanentka do fitka

To mi připomíná, že i já jsem nedávno podlehl podobnému efektu. V blízkosti mého bydliště otevřeli nové fitcentrum. Zajásal jsem, protože už dlouho jsem chtěl začít chodit posilovat. Co mě ale překvapilo, bylo to, že zmíněné fitcentrum vůbec nenabízelo jednotlivé vstupy, k dispozici byly pouze roční permanentky s měsíční zkušební dobou. To mě zarazilo. Vždycky jsem byl zvyklý platit za jeden vstup. Co jsem tedy udělal? Spočítal jsem si, kolikrát týdně chci chodit do fitcentra, a částku za roční permanentku vydělil počty vstupů. Konečná cena za jeden vstup se zdála opravdu velmi výhodná. Permanentku jsem si nadšeně zakoupil a začal cvičit.

Když jsem však po roce bilancoval, zjistil jsem, že mně každý vstup do fitness centra přisel na víc než v tom nejdražším fitcentru v Praze. Své výhodné vstupy jsem ani zdaleka nevyužil.  Jak běžel čas, měl jsem i jiné zájmy a posilování šlo stranou. 


Čím to je? 

Jak výzkum tak moje zkušenost potvrzují teorie o tom, jak moc přeceňujeme svou paměť a své odhodlání. Toho všeho pak využívají firmy a obchody a nabízejí nám věrnostní slevové kupony a poukázky na slevy, které mohou být využity „někdy potom”. Tyto poukázky nás mají přesvědčit, abychom právě v tomto obchodě nakupovali, mají posílit naši loajalitu. Mnoho zákazníků však zapomene, že slevové kupony mají, a díky tomu si obchody tuto štědrost mohou dovolit. Sázejí totiž na zapomnětlivost a roztržitost svých zákazníků. Stejné je to i s fitcentrem. To, co se zprvu jevilo jako výhodná volba, nakonec byla ve výsledku ta nejdražší varianta. 

Až tedy příště půjdete nakupovat a objevíte lákavé ceny, zamyslete se. Je to pro vás skutečně výhodné, nebo se to tak jen zdá? V případě časově odložené výhodné nabídky, máme tendenci zapomínat. A obchodníci s tím počítají. Myslete tedy na to, až budete něco kupovat. Po důkladném zvážení se totiž ony výhodné slevové kupony a slevy nezdají tak lákavé. Je to zkrátka dobře promyšlený marketingový tah.

Nepřeceňujte svoje možnosti, buďte racionální. Ušetříte!